Onstaansgeschiedenis

Trix Express was in de jaren ’30 van de vorige eeuw het eerste modelspoor op schaal 00, later H0.

Het begin
Hoewel het bedrijf onder een andere naam al eerder actief was, kwam het gebruik van de naam Trix begin jaren dertig van de vorige eeuw in zwang.
Dat was het moment waarop met de ontwikkeling van de metalen bouwdozen werd begonnen. De naam Trix is gebaseerd op het specifieke drie-gaats-systeem van deze bouwdozen.
Een interessante site over de metaalbouwdozen van Trix tref je hier aan: Trix Metaal

De uitbreiding van het Trix assortiment werd gezocht in het op de markt brengen van een speelgoedtrein. Hiervoor werd samengewerkt met de Engelse fabrikant Bing. Deze was al sinds begin jaren twintig met de ontwikkeling van speelgoedtreinen en een van de eersten die dit op het formaat van een zgn. tafeltrein (table railway) deed. De samenwerking van Trix met Bing liep door tot aan de Tweede Wereldoorlog.

De samenwerking leidde tot verbeteringen en verdere ontwikkeling van de tafeltrein. Trix introduceerde op de International Toy Fair in Leipzig de eerste trein op schaal 00, later bekend als schaal H0.
Vanaf het begin stond de naam Trix voor innovatie. Het unieke drierail-systeem maakte het mogelijk om twee treinen afzonderlijk van elkaar op hetzelfde spoor te laten rijden, een absoluut unicum voor die tijd. Vanaf het begin had Trix hier succes mee, zelfs zo dat het de Trix-directie verraste.

Helaas kwam aan deze succesvolle periode al snel een einde door de dreiging van de naderende Tweede Wereldoorlog. Tot begin 1941 kon Trix, zij het in beperkte vorm, de productie voortzetten. De voormalige directieleden Stephan Bing en Siegfried Jahn waren op dat moment al lang naar Engeland geëmigreerd.

Daar ontwikkelden ze de Engels versie van Trix Express, TTR, Trix Twin Railways, waarvoor zelfs tot het stopzetten van de productie Duitse Trix onderdelen geleverd werden.

Voordat Trix gedwongen werd de productie stil te leggen, werden nog een aantal technische innovaties gepresenteerd, waarover later meer. Vanaf 1942 waren veel fabrieken in Neurenberg ingericht voor de productie van oorlogsmaterieel, met als gevolg dat de de Trix fabrieken bij een geallieerde bombardement vernietigd werden.

Tot zover de vooroorlogse geschiedenis van het ontstaan van Trix Express. Later meer over een aantal technische innovaties uit deze periode en een uitleg van het drierailwisselstroom-systeem waar toen nog van gebruik gemaakt werd.