E 175 – ‘Altbaulok’

De slechte ervaringen met de rijeigenschappen van de nog bij de Bayerische Staatsbahn ontwikkelde E 77 leidde in 1927 bij de DRG tot het besluit tot de ontwikkeling van de E 75. De combinatie van een driedelig lochuis met een tweedelig onderbouw had geleid tot een dusdanig onrustige loop dat men vreesde voor ontsporingen. Omdat er van de E 77 geen prototypen waren gebouwd maar de loc meteen in productie was genomen, moest men gedurende de bouw van de serie de productie tussentijds annuleren.

De goede ervaringen met een eendelig chassis met eendelig lochuis bij  de ES 1 en de EP 5 (E 16 & E 52),  had inmiddels bewezen dat deze constructie locs opleverde met goede rijeigenschappen. De E 75 werd dus deels op het ontwerp van deze locs gebaseerd en verder werden de goede eigenschappen van de E 77 overgenomen. Bovendien werd de constructie van de dakopbouw van de E 32 overgenomen, die het mogelijk maakte om grote motoronderdelen makkelijker uit te wisselen. Hoewel de loc in eerste instantie in een oplage van 79 stuks was besteld, werden er maar 31 geleverd. Niet omdat de loc niet beviel, zoals bij de E 77 het geval was geweest, maar omdat op basis van de E 75 de E 44 ontwikkeld werd, die als doorontwikkeling van de E 75 een aantal verbeteringen kende.

Van de 31 locs overleefden er slechts 23 de oorlog. Een loc kwam terecht bij de Oost-Duitse DR, de overige 22 locs kwamen in het bezit van de West-Duitse DB. Hoewel de E 75 in de DRG-tijd werd ingezet voor reizigerstreinen, kwamen de resterende E 75 locs na de oorlog in de omgeving van München en Freilassig  bijna alleen nog in dienst als goederenloc of als loc voor het verslepen van lege wagengarnituren.  Zo werd de loc die als basis had gediend voor de E 44 juist door die loc uit het reizigersvervoer gedrongen.
De locs hielden het nog wel een tijd uit, tot eind jaren ’60, voordat ze uit dienst werden genomen. Sommige locs werden vervolgens nog ingezet als verwarmingsloc. Uiteindelijk is er slechts een loc aan de slopershamer ontkomen. Oorspronkelijk genummerd als E 75 59, met onderdelen van de E 75 09 weer in bedrijfsvaardige toestand gebracht en in de oorspronkelijke grijze kleur van de DRG omgekleurd en van het nummer E 75 09 voorzien, heeft de loc een aantal jaren acte de presence gegeven bij jubileumtentoonstellingen en als loc voor bijzondere treinen (‘Sonderfahrten’).

Helaas heeft de loc onherstelbare motorschade opgelopen en doet nu slechts dienst als niet rijvaardig tentoonstellingsobject.

TRIX EXPRESS 2231 – E 175 DB

TRIX EXPRESS 2232 – E 75 DRG

De E  175 werd in 1984 door Trix Express voor het eerst uitgebracht onder nummer 2231 (32231).
Dit betrof een groene E 175 in de tijdperk IV uitvoering.

De loc werd in 1985 als E 75 onder nummer 2232 (32232) ook uitgebracht in de grijze uitvoering van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (tijdperk II).

In 2001 werd deze loc als TRIX H0 (2-rail gelijkstroom)model in een tijdperk III uitvoering uitgebracht onder nummer 22731.